NL / EN

Hogeschool Rotterdam

We kennen de baby boomers (Generation X), de Millennials (a.k.a. generation X), maar het is tijd om de pijlen te richten op Generation Z, de nieuwe generatie studenten van 16 tot 19 jaar. Zeker voor een instelling als Hogeschool Rotterdam. Het was tevens startpunt voor een samenwerking tussen full service digital agency TamTam en online marketing agency Expand Online.

Uitdaging

Een nieuw online platform, waarbij meten en verbeteren centraal staat. Creativity meets Data, speciaal voor deze – aan mobiel gekluisterde – nieuwe generatie studenten.

Gen Z staat aan onze deur te rammelen. Opgegroeid in een tijd waarin internet net zo normaal is als het hebben van gas, water en licht. En een groep die aan de lopende band gekkebekken foto’s deelt met vrienden op Snapchat. Maar wat doen ze als ze een nieuwe studie moeten kiezen? Hoe kun je ze daarin bereiken en helpen?

Dat is de uitdaging voor de Hogeschool Rotterdam. Met ruim 80 opleidingsprogramma’s en een enorme database aan opleidingsinformatie. De hogeschool zelf staat voor de uitdaging om studenten op de juiste plek te krijgen, en zo mogelijke uitval te voorkomen. Zo’n twee jaar geleden werden deze doel-stellingen gecombineerd en besloten vol in te zetten op online. Onder andere door de lancering van een nieuw online platform, vanuit de mobile-first gedachte. Een site die vervolgens binnen drie maanden tot beste van alle hogescholen en universiteiten werd verkozen. Iets wat volgens Ed Lazet, Hogeschool Rotter-dam, aan de basis lag voor een langdurige strategische samenwerking met TamTam.

Strategie en aanpak

Lazet: “Maar een aansprekend online platform was voor ons niet goed genoeg. Onze doelgroep is 24/7 connected, verliest na 5 seconden de aandacht en wil het liefste dat de informatie naar hen toe komt, waar en wanneer zij dat willen. Dus gingen we op zoek naar een slimme search strategie om de traffic naar de site te verbeteren. Uiteindelijk vonden we Expand Online.” Beide bureau’s werden door Lazet aan elkaar gekoppeld. En dat werd het begin van een samenwerking die deze zomer uitmondde in een fusie tussen beide bedrijven.
“Door creativiteit en data aan elkaar te koppelen zijn we gegaan van een sec lancering naar een proces van continue verbeteren en optimaliseren. We beginnen met vragen als; Waar zijn onze studenten naar op zoek? Hoe komen nieuwe studenten bij ons terecht? En hoe zorgen we ervoor dat we al die momenten steeds iets beter en meer relevant worden? Door dit te meten en verbeteren kunnen we niet alleen veel meer jongeren te bereiken, maar weten zij ook met steeds minder klikken te vinden waar ze naar op zoek zijn.”

Resultaat

Deze strategie vertaalde zich in de resultaten. Zo werd de organische groei met 29% verhoogd en zijn minder sessie pagina’s nodig om de relevante informatie te vinden. Maar eigenlijk zou Lazet nog een stap verder willen gaan: “Als publieke instelling moeten we eigenlijk met z’n allen – samen – bezig zijn om studenten op de juiste plek te krijgen. Ongeacht de hogeschool. Uitval is nog steeds een groot probleem voor zowel scholen als studenten, en het is iets wat ik graag zou willen oplossen.”