Terug naar het overzicht

Aruba 

Vakantie vieren op een eiland dat héél veel te bieden heeft? Dat kan. Op Aruba. Aruba Tourism Authority schakelde Expand Online en Stroom in om de Aruba websitebezoeken te optimaliseren. Met als uiteindelijk doel om zoveel mogelijk toeristen op het eiland te krijgen. Of het gelukt is? Zeker: de campagne was verantwoordelijk voor 60% van het totale aantal sitebezoekers, de traffic behaalde 94,6% meer doelen en micromomenten in vergelijking tot een jaar eerder en als klap op de vuurpijl steeg ook het aantal vluchtboekingen.

Aruba case

Uitdaging

Aruba, ‘One happy island’, een synoniem voor ‘een eenzijdig eiland’? Velen denken bij het eiland voornamelijk aan relaxen op spierwitte stranden, idyllische palmbomen en aan dure resorts. Maar Aruba heeft nog veel meer te bieden dan dat. Denk bijvoorbeeld aan de weelderige natuur en de vele manieren om dit te ontdekken. Of aan het aanbod lokale kunst, architectuur en de locals met hun verschillende historische en culturele achtergronden. En last but not least: het bruisende Arubaanse nachtleven. Bij elkaar opgeteld is Aruba dus allesbehalve een eenzijdig eiland.

Toch groeide het aantal Nederlandse toeristen niet zoals gewild. Aan ons de opdracht om Aruba, met een beperkt budget en in een hevig concurrentieveld, beter te positioneren onder de juiste doelgroep. Ofwel onder Affluent Travelers, de welvarende groep toeristen die in staat is om overal ter wereld op vakantie te gaan. De uitdaging hier was dan ook om deze reizigers te inspireren en te stimuleren om juist Aruba te kiezen als vakantieland.

Strategie en aanpak

Om reizigers te inspireren met de rijkdommen die het eiland biedt hebben wij samen met Stroom een 100% digitale strategie ontwikkeld bestaande uit drie componenten: Catch, Connect & Convert. Het uiteindelijke doel van deze digitale strategie is om zowel de kwalitatieve traffic naar de Aruba-website te verhogen, alsook uiteindelijk de daadwerkelijke eilandbezoeken.

  • Catch

De eerste stap betreft het bereiken van de doelgroep door zeer gerichte inzet van zoekmachinemarketing, display advertising, content en video. Dit gebeurt op basis van eerder onderzoek naar geostyle en mentality profielen. Profielen die kenbaar maken hoe groot de kans is dat iemand  een vakantie boekt naar Aruba – gebaseerd op eerder zoekgedrag, interesses en in welke regio in Nederland iemand woont. De doelgroep wordt gepakt en getriggerd om de Aruba-website te bezoeken door bijvoorbeeld het tonen van inspiratievideo’s en door de inzet van (invloedrijke) bloggers.

  • Connect

Eenmaal op de Aruba-website laten bezoekers zich inspireren door het Arubagevoel. Het verbinden van de websitebezoekers aan Aruba gebeurt door middel van data driven creatives: creatieve uitingen (vb. banners) die gebaseerd zijn op bezoekers’ historische inzichten en eerder getoonde interesses. De data driven creatives leiden rechtstreeks naar verschillende subpagina’s met meer informatie over Aruba. Denk bijvoorbeeld aan iemand die geïnteresseerd is in duiken. Hoe bereik je deze het beste? Juist, met een of meerdere creatives over watersporten op Aruba. Extra: met behulp van dashboard webprofiler Mark & Mini kan bekeken worden of wel echt de juist gestelde doelgroepen de website bezoeken. Zo weten we zeker of we de juiste creatives bieden aan de juiste bezoekers.

  • Convert

Op basis van het surfgedrag van de websitebezoekers worden vervolgens nogmaals, ditmaal nog specifieker, creatives gebruikt. In deze fase laten we de bezoekers kennis maken met de diverse aanbiedingen en touroperators die een vakantie op Aruba kunnen realiseren. De bezoekers worden geprikkeld om direct te boeken. De laatste stap is dus het stimuleren van een websitebezoeker om daadwerkelijk eilandbezoeker te worden.

Resultaten

Over de resultaten zijn we te spreken. De sitetraffic behaalde in 2016 94,6% meer doelen en micromomenten in vergelijking tot 2015. Een voorbeeld hiervan is een verhoging van het aantal personen dat de reizen en prijzen zijn gaan bekijken bij de boekingspartners.

Daarbij was de campagne verantwoordelijk voor 60% van het totale aantal sitebezoekers. De kwaliteit van het websitebezoek nam ook structureel toe. Dit bleek niet alleen uit de profiler Mark & Mini, maar ook uit een stijging van de time on site en de verlaging van de gemiddelde bouncepercentages. Bovendien waren de gemiddelde online kosten (in termen van CPC) 60% goedkoper dan voorgaande jaren.

En als laatste: het aantal vluchtboekingen naar Aruba is toegenomen, gebaseerd op informatie verkregen van touroperators. Hierdoor mocht het eiland meer bezoekers verwelkomen dan ooit.