Terug naar het overzicht

Arla® Skyr

De perfecte synergie tussen online en offline

Arla® Skyr is een yoghurt in IJslandse stijl die in Nederland nog aan grotere naamsbekendheid moet werken. Expand Online (part of Dept) helpt Arla met deze wens. Hoe? Door middel van het creëren van synergie tussen offline en online kanalen.

Arla® Skyr

Strategie en aanpak

Arla® Skyr is op offline media kanalen, zoals TV en radio, al prominent aanwezig. Maar het verder vergroten van de brand awareness van het merk en het productassortiment kan het best online. Door de campagne te koppelen aan offline media kanalen zetten we in op ultieme merkbeleving. Om te beginnen heeft Expand Online samen met Arla een search strategie ontwikkeld, waarbij een consistente brand experience over alle kanalen hoge prioriteit heeft. Het doel hiervan is het realiseren van een perfecte synergie tussen offline en online media kanalen. Naast de geplande offline kanalen (TV en radio), is er dus fors ingezet op online vindbaarheid. De reden voor deze strategie ligt in het feit dat mensen over het algemeen gebruik maken van meerdere schermen, zowel on- als offline. Iemand die televisie kijkt, heeft vaak ook zijn tablet, laptop of mobiele telefoon bij de hand. De synergie uit zich op dat moment in het zien van de Arla® Skyr ads op televisie en online, waardoor er op verschillende manieren sprake is van brand exposure. Dat ziet er als volgt uit:

  • Boosten op het juiste moment
    Er is een geavanceerde bod- en budgetplanning gemaakt voor de search campagne, zodat de online campagnes konden pieken tijdens de uitzendingen van de commercials op TV. Zodoende was de online vindbaarheid en zichtbaarheid van Arla® Skyr optimaal op het moment dat de doelgroep ermee in aanraking kwam.
  • Advertentieteksten afgestemd op andere kanalen & A/B testing
    De advertentieteksten voor Arla® Skyr zijn volledig afgestemd op de campagneboodschap, met kopteksten als “Ontdek het geheim van IJsland” en “Start de dag op z’n IJslands”. Deze advertenties werden getest tegen de meer algemene advertentieteksten: “Van nature rijk aan eiwit”.
Arla® Skyr

Resultaten

Door middel van A/B testen van advertenties zijn we erachter gekomen dat advertenties die afgestemd zijn op de campagneboodschap van de verschillende mediakanalen significant beter presteerden dan de algemenere advertenties. Ook de online campagneresultaten ondersteunen dit. Met een toename van 314% in websiteverkeer naar aanleiding van branded zoektermen en een toename van 181% in organisch verkeer mogen we spreken van een zeer succesvolle campagne. De CTR steeg met 50% terwijl de kosten per klik met ruim 42% afnamen. Daarnaast waren de websitebezoekers bovengemiddeld geïnteresseerd: de sessieduur op de website vanuit de campagne nam toe met 78%. Ten slotte zagen we een stijging in direct verkeer van 852% tijdens de campagneperiode.

De case toont aan dat een traffic-kanaal zoals search daadwerkelijk een verschil kan maken in een campagne. Door de search-campagne af te stemmen op bestaande offline uitingen, wordt de perfecte synergie bepaald én geeft het potentiële klanten een extra boost in de richting van een conversie. De aanpak levert nieuwe inspiratie en een frisse blik op voor toekomstige branding campagnes.