NL / EN

Best practices voor het effectief inzetten van Expanded Text Ads

Auteur: Maudy Ballijns, Online Marketing Consultant bij Expand Online 

Google verraste vriend en vijand van Google AdWords door de aankondiging tijdens hun Performance Summit. Voor het eerst wordt er gesleuteld aan de opzet van de traditionele tekstadvertentie. Om haar adverteerders te helpen hun campagnes in te richten voor een mobile-first world, werden Expanded Tekst Ads door de zoekmachinegigant in het leven geroepen. Een tekstadvertentie die bijna 50% meer tekenruimte bevat dan de reguliere tekstadvertenties en die geschikt is voor ieder type device.

Wereldwijd kregen Google Partners de mogelijkheid de advertenties te testen voor deze beschikbaar kwamen voor iedere adverteerder. Sinds eind juli kan iedere adverteerder de advertenties aanmaken in de interface of via de AdWords editor. De reguliere tekstadvertenties kunnen vanaf oktober niet meer worden gewijzigd of aangemaakt, maar wanneer deze geheel verdwijnen uit de SERP is nog onbekend. De eerste resultaten van de ETA’s zijn wisselend, veel adverteerders zijn na de testperiode nog niet geheel overtuigd van de prestaties van de nieuwe grotere tekstadvertentie.

Goed, Expanded Text Ads zijn nu een ding…. Maar hoe zet je ze het meest effectief in voor jouw campagne? We zetten de best practices op een rij.

blog maudy

Overtuig de gebruiker in de advertentietitels

Iedere adverteerder herkent de worsteling met de titel van een advertentietekst, die vaak net te weinig ruimte overlaat om het zoekwoord op een juiste manier weer te geven. Die tijd is voorbij, want de Expanded Tekst Ads bevatten niet één, maar twee advertentietitels die ruimte bieden voor elk 30 tekens.

De wijziging van een titel naar twee titels zorgt ervoor dat adverteerders hun strategie moeten herdenken en hun advertenties moeten herschrijven. De titels zijn, meer dan ooit, het meest essentiële onderdeel van de advertentie. De beschrijvingsregel trekt door de komst van de tweede titel minder de aandacht. Zorg daarom voor een aansprekende titel die matcht met de zoekopdracht van een gebruiker. 

Voorkom dat de titels worden afgekapt

Twee advertentietitels met extra tekenruimte, dit klinkt iedere adverteerder waarschijnlijk als muziek in de oren. In de praktijk komt het echter voor dat titels worden afgekapt wanneer deze te breed zijn voor weergave. Dit zorgt ervoor dat het laatste woord van de tweede headline niet geheel leesbaar is in de SERP. Zeker wanneer de functie ‘Zoekwoord invoegen’ wordt toegepast, neemt de kans toe dat de titel niet geheel wordt getoond.

Is het te voorkomen dat de titel wordt afgekapt? Er zijn twee mogelijkheden waar rekening mee gehouden kan worden bij het schrijven van de titels. Door het gebruik van kleine leestekens zoals ‘i’ en het zo veel mogelijk vermijden van brede tekens zoals ‘w’ verklein je de kans dat de titel wordt afgekapt. Een andere mogelijkheid is om niet het maximale aantal tekens te benutten, maar een aantal tekens over te laten. Less = more!

Zorg dat titels afzonderlijk ook leesbaar zijn

Door de komst van de nieuwe tweede headline is het verleidelijk om de titel te verlengen. Echter kunnen advertenties op een andere manier worden weergegeven, waardoor de advertentie dan opeens minder effectief is. Zorg er altijd voor dat titels ook nog begrijpelijk zijn wanneer deze op een andere manier worden weergegeven.

Wanneer Expanded Text Ads in het Displaynetwerk worden ingezet, is de tweede headline niet altijd leesbaar. Sommige advertentieformaten op websites in het advertentienetwerk laten het niet toe om deze titel te tonen, waardoor deze in enkele gevallen wordt weggelaten. Daarom is het extra belangrijk dat de advertentie ook voldoende leesbaar is wanneer de tweede titel niet wordt getoond.

Gebruik een boodschap die geschikt is voor ieder device

De kracht van Expanded Tekst Ads is dat deze geschikt zijn voor ieder type device en het aanmaken van afzonderlijke advertenties niet meer nodig is. Zorg er daarom voor dat de boodschap die je gebruikt in je advertentie geschikt is voor ieder apparaat. Google heeft geen plannen om mobiel geoptimaliseerde Extended Text Ads op korte termijn mogelijk te maken, omdat de advertentie juist cross-device gebruikt kan worden.

Wil je tóch een andere boodschap gebruiken voor een mobiel apparaat? De béta Ad Variations biedt de mogelijkheid om verschillende advertenties te testen op een mobile device. Op deze manier kan een filter worden ingesteld voor verschillende advertenties, waardoor deze specifiek op een mobiel apparaat worden getoond. Voor deze béta is voorlopig een whitelist nodig, welke aan te vragen is via de accountmanager bij Google.

Match de zichtbare URL met de zoekopdracht

Google heeft het adverteerders gemakkelijker gemaakt door te zorgen dat het domein standaard wordt weergegeven in de advertentie. Ook subdomeinen worden hierin automatisch meegenomen, omdat Google het domein matcht met de uiteindelijke URL die wordt opgegeven.

Gebruik de zichtbare URL om gebruikers aan te geven op welk gedeelte van je website zij belanden. Door goed gebruik te maken van de zoekwoorden die worden ingetypt in de zoekbalk, geef je de gebruiker vertrouwen dat jouw advertentie matcht bij de vraag.

Last but not least, gebruik bij het maken van Expanded Tekst Ads de ervaringen die je in het verleden hebt opgedaan met A/B-tests met reguliere tekstadvertenties. De boodschap die jouw doelgroep aansprak in kleinere tekstadvertenties, kan extra worden uitgewerkt in Expanded Text Ads.

Deze blog is ook te lezen op Emerce.