NL / EN

BelCompany verlaagt kosten per sollicitatie met 66 procent via AdWords

Kosten per sollicitatie gehalveerd door succesvolle inzet Google AdWords
In juli 2009 sloot BelCompany een samenwerking met online marketing bureau Expand Online om via gerichte Google AdWords campagnes verkooppersoneel en filiaalmanagers te vinden. De samenwerking blijkt een succes, want de kosten per sollicitatie zijn meer dan gehalveerd en het aantal recruitment kanalen is sterk terug gebracht. Bovendien werd de campagne binnen de online marketing wereld erkend met de nominatie voor de European Search Award 2013.
Doelstelling: verlagen recruitmentkosten en lokale werving op vacatureaanbod
Het doel is de recruitmentkosten te verminderen en het snel veranderende vacatureaanbod te promoten. In de campagnes wordt het Google AdWords Zoeknetwerk ingezet om via lokaal-relevante zoekwoorden actief werkzoekenden te werven die in hun regio op zoek zijn naar werk. Daarnaast worden ook latent werkzoekenden benaderd via het Google Display netwerk op basis van hun (lokale) interesses, zoals gadgets en lokale voetbalclubs.
Kim Hipke (Recruiter) van BelCompany: “We hebben te maken met twee groepen mensen: zij die actief op zoek zijn naar een baan, en zij die er als het ware tegenaan lopen, de latent werkzoekende. En afgestemd op de locatie van onze winkels. Die eerste groep gebruikt relevante zoektermen waarop we nu snel gevonden worden. De tweede groep moet je anders zien te bereiken, en ook daarbij heeft hulp van Expand Online zich bewezen. Die groep moet tegen ons aanlopen en inzien hoe leuk het is om hier te werken. Dat lukt nu goed.” De gerealiseerde daling in kosten per sollicitatie is goed te zien in de onderstaande grafiek.

Verloop van daling kosten per sollicitatie vanaf juli 2009
Succes door constante crawling vacatureaanbod
Een van de uitdagingen die in deze campagne speelt, is dat het vacatureaanbod constant wijzigt vanwege de verschillende vestigingen en locaties. Om dit kosten- en tijdsefficiënt te managen, wordt onder andere de door Expand Online zelf ontwikkelde eWerving vacature crawler ingezet. Deze tool houdt het actuele vacatureaanbod op de website in de gaten en stelt op basis daarvan de getoonde advertenties bij. De site wordt continue gemonitord, waardoor een nieuwe of gesloten vacature snel verwerkt wordt. Op die manier worden kandidaten alleen naar openstaande vacatures geleid.

Door de inzet van de eWerving vacature crawler is een grote tijdsbesparing gerealiseerd. Ook wordt niet langer onnodig geld besteed aan vervulde vacatures. Mede daardoor zijn de kosten per sollicitatie inmiddels gedaald met 66 procent. Gevolg hiervan is dat de behoefte aan overige recruitmentkanalen, zoals jobboards, grotendeels overbodig zijn geworden.

Kim Hipke: “De resultaten van de AdWords campagne waren zo goed, dat we besloten hebben ons daarop te richten. We kunnen nu veel makkelijker inspelen op het continu veranderende vacature-aanbod, dat scheelt tijd en kosten. Ook hebben we er eigenlijk geen omkijken meer naar!”

Over BelCompany:
BelCompany is een landelijke winkelketen die zich richt op mobiele telefonie en bestaat als sinds 1995. Per 1 april 2012 zijn de BelCompany Winkels onderdeel van Vodafone Retail BV. De Vodafone Retail organisatie bestaat uit drie onderdelen: BelCompany Winkels, Vodafone Winkels en Retail Management Services (118 Vodafone en 142 BelCompany winkels).