Terug naar het overzicht

Amazon in Nederland: heeft jouw webshop nog bestaansrecht?

Officieel is Amazon al een tijdje actief in Nederland, maar eigenlijk zijn ze er nog niet. Wie nu op de website kijkt, ziet een beperkt assortiment van Kindles en e-books. Dat is al het geval sinds 2014. Voor de complete Amazon ervaring word je doorverwezen naar Amazon.de die in het Nederlands vertaald is. Echter, weinig Nederlandse webshops besteden er aandacht aan.

De Nederlandse “hype” die in 2014 rondom Amazon aanwezig was, zakte na verloop van tijd weg en sindsdien hebben Nederlandse webshops een afwachtende houding aangenomen wat betreft de Amerikaanse gigant. De Nederlandse websites voelen zich tot dusver nog niet echt bedreigd door Amazon. Ergens is dat een terecht gevoel aangezien Amazon, ondanks de vele geruchten, haar pijlen nooit volledig gericht heeft op Nederland. Maar wat als Amazon dit het komend kwartaal toch doet? Wat voor effect heeft dat op de Nederlandse webshops?

Honderd procent zekerheid dat Amazon ooit live gaat in Nederland hebben we niet, maar onderstaande gebeurtenissen tonen duidelijk dat het zeer waarschijnlijk is. Dat webshops dus rekening moeten houden met een mogelijke live-gang, blijkt uit de volgende updates:  

  • Cyber Monday 2016: Nu.nl homepage take-over van Amazon.
  • 2 augustus 2017: Amazon app beschikbaar in het Nederlands.
  • 1 november 2017: Amazon test met iDeal als betaaloptie.
  • 8 november 2017: Amazon Prime gelanceerd in Nederland.

Deze updates laten duidelijk zien dat Amazon zich steeds meer bezig houdt met de Nederlandse markt. De verwachtingen dat Amazon uit gaat pakken rondom Black Friday zijn daarom hooggespannen. Vorig jaar was dat toch minder. De homepage take-over van Nu.nl tijdens Cyber Monday bevatte namelijk nog wat (Duitse) spelfouten en was nog niet heel bijzonder ingestoken. Sindsdien zijn er meer updates geweest, zoals het lanceren van de muziek streamingdienst Prime en iDeal als betaalmethode. Zo heeft Amazon een steviger basis om de strijd aan te gaan met andere webshops in Nederland. En dat zullen ze zeker doen.

Wat als Amazon groter wordt?

Mocht Amazon zich volledig richten op Nederland, dan heeft de consument er een interessante optie bij om zijn of haar aankopen online te doen. In de B2C markt is Amazon tenslotte al een veelzijdige webshop, waar werkelijk alles op het gebied van consumentenartikelen te koop is. Maar waar de consument er een interessante webshop bij krijgt, krijgen de Nederlandse webshops er in één klap tientallen concurrenten bij.

Die ‘tientallen concurrenten’ zit hem in de mogelijkheid om producten te verkopen via sell on Amazon. Shops kunnen op deze manier hun voorraad direct via Amazon verkopen in ruil voor commissie. Je kunt er zelfs voor kiezen om de fulfillment en after sales door Amazon te laten afhandelen. Met andere woorden: als buitenlandse shop hoef je alleen maar Nederland te selecteren als targeting optie en je producten staan live.

Bovendien worden heel veel producten op Amazon voor een lagere prijs verkocht dan de prijs die we in Nederland gewend zijn. Zodra duizenden buitenlandse shops toegang krijgen tot de Nederlandse markt, gaat dit de huidige prijzen enorm onder druk zetten. En goedkopere producten zijn fijn voor de consument, maar we kunnen verwachten dat veel shops zonder een uniek productassortiment hier de dupe van worden. Dit om de simpele reden dat ze op prijs volledig weggeconcurreerd worden. Als Nederlandse webshop – met een generiek productaanbod – wordt het een grote uitdaging om klanten te verleiden zonder de prijs drastisch te verlagen.

Hoe snel Amazon een grote speler in de e-commerce markt kan worden, is te zien aan hun positionering in Duitsland, waar de webwinkel tot 20 procent van de markt geclaimd heeft. De verwachtte groei in Nederland op het gebied van e-commerce is 13 procent – waarmee de totale waarde van de e-commerce markt uitkomt op 22.6 miljard euro. Een introductie van Amazon in Nederland kan die verwachtte 13 procent zomaar eens helemaal invullen.  

Wat kun je doen als webshop?

Een webshop moet zich kunnen onderscheiden van Amazon. Een fysieke winkel in de buurt of de optie om een monteur mee te sturen als je een nieuwe wasmachine of tv koopt, kan daarbij helpen. Daarnaast zien we dat shops nadenken over een eigen, uniek productassortiment of huismerk om zo de concurrentie met Amazon uit de weg te gaan. En mocht dat niet lukken, dan is er altijd nog de mogelijk om je aan te sluiten bij Amazon: if you can’t beat them, join them.

Buitenlandse shops krijgen straks namelijk de mogelijkheid om te adverteren in Nederland. Als Nederlandse shop heb je deze mogelijkheden nu al tot je beschikking. Door producten toe te voegen op Amazon kun je binnen enkele dagen producten verkopen in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk. En dat zonder dat je eigen website vertaald hoeft te worden of dat de klantenservice aangevuld moet worden met een Frans- of Duitstalige collega.

Binnen Dept zijn er verschillende Amazon specialisten die klanten aangesloten hebben op het Amazon platform en er campagnes voor opzetten. Met succes! In sommige gevallen zien we zelfs meer transacties op Amazon dan via de eigen website. Deze ontwikkelingen laten zien dat een onverschillige houding tegenover Amazon onverstandig is. Ondanks dat het nog maar de vraag is óf en wanneer Amazon in Nederland echt uitpakt, is het heel verstandig om als webshop nu al na te denken over hoe je hierop in zou willen spelen.

Meer informatie

Heb je verder nog vragen? Vraag het Bas!

Bas de Knegt, Online marketing consultant
Stel je vraag!