NL / EN

Aankomende wijzigingen in het Google AdWords Platform

140428 Aankomende wijzigingen in het Google AdWords PlatformDoe je voordeel met de nieuwste AdWords features van 2014!

De afgelopen maanden heerste er onder menig online marketeers angst over de door Google aangekondigde grootschalige wijzigingen in het AdWords platform. Vorige week werd dan eindelijk door Google bekend gemaakt welke wijzigingen precies doorgevoerd zullen worden. Het lijkt erop dat onze angsten grotendeels ongegrond waren: Google ontneemt ons geen van onze veelgebruikte tools. Sterker nog: we krijgen er de komende maanden juist een aantal interessante nieuwe features en verbeteringen bij!

In deze blog geef ik een overzicht van de nieuwe AdWords features en wat ze voor jou als adverteerder betekenen:

1. Enterprise-Class AdWords Rapportage; Management Features (must-read!)
2. Nieuwe features voor app-makers en -marketeers
3. Geschatte totale conversies worden verder verbeterd

1. Enterprise-Class AdWords Rapportage; Management Features

140428 Aankomende wijzigingen in het Google AdWords Platform2

De meest interessante nieuwe features zijn zonder twijfel de verschillende ‘heavy-duty’ management en rapportage mogelijkheden bedoeld voor AdWords ‘power users’. Deze nieuwe features omvatten onder andere:

  • Verbeterde rapportage: Excel voor AdWords
    Google Introduceert nieuwe geavanceerde rapportage features, waaronder nieuwe visualisatietools en een drag-and-drop interface. In plaats van het handmatig downloaden en verwerken van AdWords data in Excel, kun je direct in AdWords met live data je eigen rapporten creëren
  • Mogelijkheden voor bulk editing: vergeet AdWords Editor
    Binnenkort krijgen we de mogelijkheid om in de AdWords interface acties en wijzigingen in bulk toe te passen op meerdere advertenties, advertentiegroepen en campagnes. Dit soort wijzigingen waren voorheen enkel uitvoerbaar met hulpprogramma’s als AdWords Editor.
  • Geautomatiseerd bieden: voor conversies en inkomsten
    De nieuwe opties voor automatisch bieden stellen je in staat om ofwel conversies of omzet te maximaliseren. Dit type Automatisch Bieden was voorheen alleen te gebruiken in third-party platformen.
  • Slimme Draft Mode: kijk in de toekomst
    Deze nieuwe ‘lab’ feature maakt het mogelijk om aanpassingen in accounts te maken in ‘draft mode’. Omdat je als adverteerder hypothetische resultaten van de gemaakte wijzigingen te zien krijgt, ben je beter in staat de juiste beslissingen te nemen op basis van data, nog voor de wijzigingen echt doorgevoerd worden.

    +
    Hoewel Google zich met de nieuwe features richt op de power users onder ons, kan iedereen voordeel halen met deze coole nieuwe features. Er is geen minimum budget of accountgrootte vereist.

    Hoewel deze wijzingen behoren tot de beste features van Googles aankondiging, vormen de nieuwe features wellicht een bedreiging voor Adwords Editor en andere third-party AdWords magement programma’s als Kenshoo en Marin.

2. Nieuwe features voor app-makers en -marketeers

Een aantal nieuwe features zijn ontwikkeld om app-makers en -marketeers te helpen bij het verbeteren van de zichtbaarheid van hun producten, het verhogen van het aantal downloads en het verhogen van de betrokkenheid binnen gedownloade apps. App promotie advertenties waren reeds beschikbaar in AdWords. De nieuwe features bieden een aantal interessante functionaliteiten:

  • Targeting op basis van andere door de gebruiker geïnstalleerde apps
    App adverteerders krijgen de mogelijkheid om de juiste doelgroep te bereiken op basis van het type apps dat zij reeds geïnstalleerd hebben, hoe vaak zij deze gebruiken en hun app aankoop- en downloadhistorie.
  • Meer impressies voor app advertenties
    De app advertenties zullen nu ook worden vertoond aan gebruikers van YouTube op mobiele devices. Hierdoor stijgen de impressiemogelijkheden voor app advertenties aanzienlijk.
  • Verbeter betrokkenheid binnen apps
    Volgens Google wordt 80% van de gedownloade apps na het eerste gebruik verwijderd. Om het gebruik van een reeds gedownloade app te verhogen wordt het binnenkort mogelijk om met Mobiele app advertenties gebruikers direct te sturen naar de reeds geïnstalleerde app. Deze nieuwe feature wordt App Deep Linking genoemd.
  • Verbeterde meetbaarheid van app betrokkenheid
    AdWords gaat tevens verbeterde app conversie tracking introduceren, waarbij inzichten worden verkregen van installatie tot betrokkenheid en in-app aankopen
    .+Vooral app-makers en -marketeers profiteren van deze nieuwe app marketing features.- Indien je nog geen app hebt is het misschien tijd om daar mee te beginnen! Google introduceert deze functionaliteiten omdat zij weet dat gebruikers meer en meer gebruik maken van mobiele apparaten, en dat apps het mobiele domein domineren!

3. Geschatte totale conversies worden verder verbeterd

De laatste (en minst interessante) aangekondigde wijziging gaat over de statistiek geschatte totale conversies. Google heeft beloofd dat zij door gaan met investeren in de verbetering van mobiele campagne ROI, inclusief meetbaarheid van cross-device conversies en mobiel-geïnitieerde conversies welke leiden tot fysieke winkel verkopen. Over de concrete uitwerking van deze belofte is echter nog niets prijs gegeven.

+ Uiteindelijk zal iedereen voordeel kunnen behalen met deze verbeteringen, omdat simpelweg iedere markeer te maken krijgt met adverteren op mobiel. Zelfs als je hier tot op heden nog niet aan begonnen bent.

Google wil nu eenmaal heel graag dat we allemaal massaal gaan adverteren op mobiel. Ze probeert om dit gemakkelijker te maken en aan te tonen dat mobiele advertenties (wel) werken.

Efficiënter, beter en sneller werken!
Het goede nieuws is, we krijgen nieuwe en verbeterde tools en Google ontneemt ons hierin niets, zoals ze vorig jaar wel deed met de verplichte switch naar Enhanced Campaigns. Met andere woorden: geen paniek! Dit is goed nieuws! De aangekondigde wijzigingen zorgen met name voor vooruitgang in de vorm van efficiëntie en meetbaarheid. Je krijgt meer kwalitatieve gegevens tot je beschikking, kunt beter gegronde beslissingen nemen en sneller schakelen. Beweeg dus mee met de stroom en haal er voor jezelf het meeste uit!

Wat zijn jouw gedachten en verwachtingen van deze nieuwe features? Deel jouw professionele blik via de comments hieronder!

Deze bijdrage is geschreven door Antoinette de Jongh, SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.