NL / EN

5 takeaways van Google’s Programmatic Event

De DoubleClick experts van Expand Online, TamTam en Google zijn afgelopen maand samen gekomen om met een zaal vol online marketing professionals te sparren over de toekomst van Programmatic Advertisement.

Was je er niet bij? We delen de vijf belangrijkste takeaways!

1. Consumers don’t care about channels

Rick Kruize (Manager Online Marketing, Eurail.com) deelde zijn eigen ervaringen met het kiezen van de juist kanalen om de doelgroep van Eurail te bereiken. Hij adviseert zijn collega’s om het landschap met honderden verschillende kanalen te ontwijken, en eerst te kijken naar de plekken waar je doelgroep zich bevindt. Zodat je daadwerkelijk een relatie én dialoog met hen kunt aangaan. DoubleClick is voor hem één van de tools om zijn doelgroep op het juiste moment, op de juiste plek en met de juiste boodschap te bereiken.

Olivier van Arkel (Media Buying Solutions, Doubleclick, Google) haakt daarop in door nog extra te benadrukken dat de online gebruikers mondiger en veeleisender worden: “Zij willen inspiratie, relevantie en kwaliteit gedurende de hele dag over alle schermen heen”.

2. Set and Measure your KPI’s

In tegenstelling tot traditionele media, gaan branding KPI’s via programmatic advertisement een stuk verder dan bereik alleen. Rick adviseert om je KPI’s duidelijk en meetbaar te maken. Denk hierbij aan concreet maken van de mate van interactie met je advertentie, het vergroten van je cookiepool en het verbeteren van je CTR.

3. The future of branding is attribution

Kun je meer zoekopdrachten naar jouw merknaam herleiden naar aanleiding van je branding campagne? Of zie je wellicht een stijging in direct verkeer na je online video campagne? ‘Stop guessing’ benadrukt Thom Kloet (Lead RTB Consultant, Expand Online). Via attributiemodellen in DoubleClick wordt het effect van je advertentie vertoningen op je daadwerkelijke conversie doorberekend. Het is geen rocket science en helpt je om vrij eenvoudig inzichtelijk te maken wat het succes is van je branding campagnes. Dus begin hier morgen nog mee.

4. We need a different kind of marketeer

Het is belangrijk dat je als marketeer bewust bent van het veranderende landschap. En van de gevolgen die dit heeft voor het beoordelen van je kanalen. Peter van Alphen (Head of Digital Media, Expand Online) ziet een belangrijke verschuiving van ‘Brand Thinkers’ en ‘Performance Thinkers’ naar de ‘Programmatic Marketeer’. Het is een marketeer die in staat is om de gehele customer journey te beoordelen. Op conversie, CPA en last-click. Waarbij tegelijkertijd de waarde van branding kanalen wordt erkent door te kijken naar bereik, awareness en de diverse touch point met de doelgroep. Attributie is hierbij absoluut key.

5. Getting the right people to the table

Daphne Laan (Industry Head Agency, Google) adviseert organisaties die willen starten met een programmatic strategie het volgende: “Start je programmatic strategie met de juiste mensen aan tafel. Programmatic gaat gepaard met branding, sales doelstellingen, marketingstrategieën, data analyse, techniek en creatie. Een optimale strategie, is een strategie die is afgestemd met alle afdelingen.”