NL / EN

5 digitale trends die 2016 op z’n kop zetten – Part I: Content, Social & Data

Het is zover, 2016 staat voor de deur. En dit betekent ook een vooruitblik op het aankomende jaar. Een rondvraag onder Tammo’s en Expanders leverde een mooie mix aan quotes op. Eén ding is zeker; we gaan voor een awesome 2016!

1. Content & Social – van Adblockers tot de Matrix

De digitale grootheden weten steeds verder in ons leven door te dringen. En zolang zij ons leven een beetje beter, leuker of slimmer maken lijkt dit voor ons geen enkel probleem. Snelheid en relevantie blijven key om onderscheid te kunnen maken in 2016.

Ivo Kleppe, Lead Content TamTam: “2016 wordt hopelijk het jaar van relevante reclame in plaats van een juridisch gevecht om Adblockers. Reclames die aansluiten bij onze zoekopdracht en op het juiste moment worden vertoont is voor heel veel mensen geen enkel probleem. Merken slaan hierbij de plank nog steeds volledig mis. Zolang een jochie van 7 jaar bij het openen van een Youtube filmpje wordt opgezadeld met reclame over scheren is hier nog veel te doen.”

Ivo Kleppe, Lead Content TamTam: “Communiceerden we afgelopen jaren vooral met ons vrienden via tekst, zien we dat face to face message steeds belangrijker wordt. We gebruiken steeds vaker audio en video messages om met elkaar te praten. En zijn niet meer zo camera shy als vroeger. Niet heel gek, want we zien dat beeld ook weer prominent terugkomt als het gaat om content creatie en webdesign.”

Thom Kloet, Senior SEA/RTB Consultant Expand Online: “Hoezo zou iemand nog banners inzetten met branding doeleinde als er ook VPAID video’s vertoond kunnen worden? Mooi beeldmateriaal gecombineerd met specifieke targeting, de winnende combinatie voor 2016! Met interactieve video heb je als brand de mogelijkheid om in één advertentiepositie een potentiele klanten te interesseren, te activeren en te committeren.”

Fieke Ripping, Online Marketing Consultant Expand Online: “‘Poepreclame! Rot op uit mn feed joh losers!’ Ondanks dat de gemiddelde Instagram-gebruiker nog even moet wennen aan de gesponsorde posts in hun timeline, bewijzen de cijfers van de eerste campagnes dat het een succesvol advertentiemiddel is. Ongekend hoge CTR’s, lage CPC’s en kwalitatief verkeer naar de website. You know you want it.”

Ivo Kleppe, Lead Content TamTam: “Er is een tegenbeweging gaande op gebied van uiterlijk vertoon op social media. Bij de opkomende platformen als Snapchat gaat het niet meer om het pixel perfect plaatje maar om realiteit en de fun. Het resultaat is een tweedeling waarbij het met behulp van Instagram gaat om de mooiste pics tegenover een app als ‘Beme’. Een app die gebruik maakt van echte beelden uit de echte wereld waaraan je niets kunt ‘bijschaven’ of manipuleren omdat het je video, ongezien, meteen post. Episch en eerlijk.”

Max Pinas, Online Strateeg TamTam: “De digitale grootheden bouwen een Matrix. (Ja, die van Neo). De mogelijkheden van VR en Artificial Intelligence gaat ons inlevingsvermogen nog te boven. Facebook en Google kopen de ene startup na de andere en gaan de strijd aan. Nog even en we stappen ‘The Matrix’ binnen vanuit de woonkamer.”

2. Data – van Marketing Automation tot Self Driving Cars

Data is overal en we zien dat bedrijven deze data in 2016 steeds beter onder controle gaan krijgen. De bedrijven die klantdata echt durven in te zetten om het leven van gebruikers beter te maken worden de gamechangers in hun industrie, nog meer dan in 2015 al het geval was. Om nog maar niet te spreken over de mogelijkheden van zelflerende algoritmes.

Max Pinas, Online Strateeg TamTam: “Ik zie steeds meer slimme apps en oplossingen op gebied van eHealth. Waarbij op andere en ‘disruptieve’ manier naar zorg wordt gekeken. Van techniek die het mogelijk maakt met behulp van één druppel bloed kanker vast te stellen tot een ambulance drone. Het zijn bijzondere eerste stappen en ik verwacht dat eHealth in 2016 alleen nog maar meer verschil gaan maken.”

Barry Borsboom, Lead UX Designer TamTam: “Big data is de olie van de 21ste eeuw. Echter is olie dikke drap totdat het verwerkt is tot benzine. Zo werkt het ook voor big data, dit moet eerst verwerkt worden in een ‘zelf-lerend’ algoritme. Algoritmes zijn nu al overal om ons heen. Tesla’s ‘self driving’ car rijdt bijvoorbeeld al rond op algoritmes die alle data om zich heen op een slimme wijze weet te interpreteren. Hierdoor wordt het merk Tesla steeds waardevoller. Het gaat niet om de data, maar om het zelf-lerende algoritme. Algoritmes zijn de geheime saus voor succesvolle organisaties in 2016.”

Ralf van Veen, Online Consultant Expand Online: “Leads genereren blijft een lastig ding. TGWHMA, Thank God We Have Marketing Automation. Het stapgewijs leads ‘opwarmen’ door automatisch relevante content te sturen wordt door steeds meer bedrijven herkend als dé manier om leads binnen te halen. Het maakt zowel je salesteam blij door betere leads en je marketingteam door het werk wat het hun uithanden neemt.”

Dimi Albers, Managing Director TamTam: “Met de big data hype in onze achteruitkijkspiegel, begrijpen marketeers en agencies in 2016 eindelijk; size doesn’t matter, gewone data is waar het om gaat. De combinatie van data en creativiteit gaat eindelijk echt gemaakt worden. Hierdoor slagen merken er steeds beter in om platforms en campagnes te ontwikkelen die daadwerkelijk door consumenten gevonden én gebruikt worden. Kunnen we ook eindelijk een normale discussie over ROI voeren.”


info@expandonline.nl
+31 (0)15 750 2000

Follow us