NL / EN

4 basistips bij het opzetten van internationale advertentiecampagnes

140324 basistips bij het opzetten van internationale advertentiecampagnesIn een tijd waarin het steeds eenvoudiger wordt om over de eigen landgrenzen te opereren met een bedrijf, zien we dat ook steeds meer bedrijven hun online marketing internationaal uitrollen. Als je voet aan de grond wil krijgen in het buitenland is een online strategie van essentieel belang. Hier kan onder meer het uitbreiden van online advertentiecampagnes onder vallen. Maar deze campagne moet geen kopie zijn van je bestaande campagne. In dit artikel ga ik in op vier essentiële zaken waar je rekening mee moet houden bij het opzetten van een online campagne in het buitenland.

Een gedegen vooronderzoek vormt de basis van je campagne. Indien je niet goed op de hoogte bent van de markt die je wil betreden zal het nagenoeg onmogelijk worden om een goede campagne op te zetten. Mocht je niet de mogelijkheid hebben om dit op te pakken, dan is het verstandig om je online advertentiecampagne in het buitenland uit te besteden.

1. Adverteer op de juiste kanalen

In Nederland kijken we, afhankelijk van het vraagstuk, al snel naar het adverteren op bekende CPC kanalen (Google Adwords en op de social media kanalen Facebook en LinkedIn). Dit zijn niet vanzelfsprekend ook de meest populaire kanalen in het buitenland. Een goed voorbeeld hiervan is de zoekmachinemarkt in China. Hier is niet Google maar Baidu de zoekmachine met het grootste marktaandeel. Raadpleeg dus eerst recente cijfers over online gebruik van de diverse CPC- en social kanalen, alvorens veel tijd en geld in het verkeerde netwerk te steken. Houd ook rekening met het volume van het online verkeer in het bepalen van het budget.

140324 basistips bij het opzetten van internationale advertentiecampagnes2

Marktaandeel zoekmachines in China (bron: The Webcertain Global Search; Social Report 2014)

2. Zorg dat je website in orde is

Je kan een prima campagne hebben gemaakt, maar zonder goede website gaat dit niks opleveren. Een bezoeker moet een vertrouwd gevoel krijgen bij je website en bovendien gelijk zien wat de voordelen zijn van jouw mogelijkheden ten opzichte van gevestigde concurrenten. Het belangrijkste is om er in ieder geval voor te zorgen dat het mogelijk is om een bestelling te plaatsen of contact op te nemen vanuit het betreffende land. Ook het aanbieden van de site in de taal van het land kan ervoor zorgen dat er meer vertrouwen wordt gecreëerd. Hierbij geldt uiteraard ook dat de kwaliteit van de vertalingen cruciaal is en dat je campagne taaltechnisch moet aansluiten.

Zorg er ook voor dat je lokale keurmerken verkrijgt en terecht komt op lokale review sites. Het is niet altijd eenvoudig om dit te bereiken, maar zorgt wel voor veel vertrouwen bij de lokale consument.

3. Manage de juiste verwachtingen

Verwacht niet dat je in het buitenland direct dezelfde resultaten gaat behalen met je campagnes als in Nederland. Het creëren van de juiste verwachtingen heeft te maken met het leren kennen van het online gedrag in het buitenland. Doorklikratio’s en conversiepercentages zijn in andere landen niet hetzelfde als in Nederland. Dit heeft vooral te maken met hoe media wordt geconsumeerd en de adoptie van online media. In sommige landen zijn consumenten kritischer dan in andere landen. Een voorbeeld hiervan is de Duitse consument, zoals eerder al door Twinkle werd beschreven. Of er heerst een cultuur van online oriënteren en offline bestellen. Belangrijk dus om in je strategie rekening mee te houden voordat je voor onaangename verrassingen komt te staan.

4.Vertaal je campagne doordacht

Om tijd te besparen vertalen veel adverteerders hun oorspronkelijke, Nederlandse campagnes naar het Engels en gaan met deze campagne aan de slag in het buitenland. Hoewel een steeds groter deel van de wereldbevolking Engels spreekt, zoekt een groot deel van de internetgebruikers nog in hun eigen taal. Je wil dus juist gevonden worden op de zoekwoorden in de taal van een gebruiker. Voor advertentieteksten is het sterk aan te bevelen om teksten te gebruiken in de taal van een gebruiker. Zo geldt voor Duitsers dat Duitstalige teksten een stuk meer vertrouwen creëren dan Engelstalige teksten. Zorg daarnaast voor kwalitatieve vertalingen. Gebruikers worden niet geactiveerd bij slecht vertaalde advertenties. Letterlijke vertalingen zijn uit den boze, zinnen lopen in verschillende landen vaak net iets anders. Schakel daarom een vertaler of vertaalbureau in met gevoel en ervaring op het gebied van online zoekgedrag!

Kortom: om tot een succesvolle internationale campagne te komen is het belangrijk om een gedegen marktonderzoek op te zetten. Een essentieel onderdeel is om de cultuurverschillen juist in kaart te brengen, hun manier van mediaconsumptie en het verschil in (online) gedrag te definiëren. Heb je zelf nog belangrijke basistips? Laat ze dan achter in een reactie!

Deze bijdrage is geschreven door Peter van Alphen, senior SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.