NL / EN

3 tips voor het winnen van top talent voor jouw organisatie

Dat het hebben van top-performers in jouw team waardevol is moge duidelijk zijn. Google claimt zelfs dat top-performing medewerkers tot 300 keer productiever dan hun average-performing collega’s. Maar wat maakt deze mensen zo goed? En, nog belangrijker, hoe zorg je dat ze bij jouw organisatie willen werken? In dit artikel geef ik je 3 concrete tips om top talenten voor jouw organisatie te winnen en de handvatten om dit direct in de praktijk te brengen.

Waaraan herken je deze top-performers?

De kwaliteiten van een top-performer worden vaak toegeschreven aan talent of simpelweg heel hard werken. Echter, tijdens het Indeed Explore evenement liet Kevin Walker, Senior Director of Field Marketing bij Indeed, ons zien dat er een wezenlijk verschil is in eigenschappen tussen de crème de la crème en gemiddelde medewerkers. De Nederland top-performers hebben de volgende vijf eigenschappen met elkaar gemeen:

  • Strategisch denkend
  • Probleem oplossend
  • Gepassioneerd
  • Gestimuleerd
  • Communicatief

Deze eigenschappen zorgen ervoor dat de beste medewerkers graag hun handen uit de mouwen steken, en dat ze goed in staat zijn om zich te ontwikkelen in een rol en zaken anders aan te pakken wanneer nodig. Als gevolg hiervan is de top 5% van de best presterende medewerkers verantwoordelijk voor 26% van de output voor je organisatie! (Ernest O’Boyle Jr., 2012)
Het is zoals Jim Collins al zei in zijn boek Good to Great: “People are not your most important asset. The right people are.”

Hoe werf je ze?

We weten nu aan welke eigenschappen we goede medewerkers kunnen herkennen. De hamvraag is dan ook hoe je deze top-performers zover krijgt om bij jou te solliciteren.

Voor het werven van top talent wordt bij de meest succesvolle top talent recruitment programma’s gebruik gemaakt van drie tips:

  1. Wees inspirerend! Top talenten hebben namelijk altijd opties.
  2. Zorg dat je online te vinden bent, anders zullen top-performers niet bij je solliciteren.
  3. Maak het talenten zo eenvoudig mogelijk om bij je te solliciteren.

1. Top talenten moeten geïnspireerd worden

Indeed’s onderzoek laat zien dat medewerkers die gemiddeld presteren in 60% van de gevallen naar een nieuwe baan gaan zoeken wanneer ze ontmoedigd of ontevreden zijn over hun huidige werk situatie. 25% gaat op zoek naar een nieuwe baan wanneer ze geïnspireerd raken door andere projecten of bedrijven. De best presterende medewerkers laten hier heel andere resultaten zien; Inspiratie is voor hun de voornaamste reden om voor een andere baan te solliciteren. Daarbij is ontevredenheid over de huidige werksituatie voor top-performers 32% minder aanleiding om naar een andere baan te zoeken. Ook hieruit blijkt dat top-performers graag hun handen uit de mouwen steken en een uitdaging niet zomaar uit de weg gaan. “As employers, our opportunity is to find more candidates with a bias to action and a track record of doing things effectively” (Indeed, 2016).

Ook de manier waarop een top-performer zich laat inspireren verschilt van hun average-performing peers. Deze duidelijke verschillen kwamen uit Indeed’s onderzoek naar boven:

  • Waar reguliere medewerkers waarde hechten aan de reputatie en de bekendheid van hun werkgever, is dat bij top-performers nog 14% vaker een voorwaarde.
  • Daarbij vinden top-performers een positieve werkomgeving en een prettig team 18% belangrijker dan dat reguliere medewerkers dat vinden.
  • Een duidelijk groeipad wordt door top-performers 22% belangrijker gevonden dan door hun collega’s.
  • Aan de missie en visie van een bedrijf wordt 38% meer waarde gehecht.
  • Een goed salaris en andere benefits, hoewel nog steeds belangrijk, zijn voor top-performers 5% minder doorslaggevend dan voor regular-performers. Kortom, “Great companies use mission, purpose and impact to attract transformational talent”. (Indeed Explore)

Nu je dit weet kan je daar je wervingscommunicatie op aanpassen met de volgende praktische tips:

  • Vergis je niet in het belang van employer branding. Er willen meer mensen bij een organisatie werken als het een bekend werkgeversmerk met een positief imago is. Top-performers hebben altijd meerdere opties en uit onderzoek blijkt dat ze sneller solliciteren bij een hen bekende werkgever dan een werkgever die ze onbekend is.
  • Inspireer top-performers door te laten zien wat een fijne werkomgeving jullie hebben, aan welke baanbrekende projecten jullie werken, wat de doorgroeimogelijkheden zijn en hoe jullie als bedrijf de wereld op een positieve manier veranderen.
  • Een goede compensatie, flexibele werktijden en een goede werklocatie zijn nog steeds de top 3 belangrijkste stimuli om te solliciteren, aldus Kevin Walker. Vergeet deze dus niet duidelijk uit te lichten in je vacatureteksten.
  • Echter, om potentiële kandidaten te inspireren geef je missie en visie, de impact die de sollicitant in zijn/haar functie bij jullie kan hebben, een positieve werkomgeving, teamspirit, de doorgroeimogelijkheden en jullie mooiste projecten een podium in zowel je vacatureteksten als je advertenties. Pas wel op dat je het niet overdrijft. Kies welke boodschap je wilt uitdragen en ga daar volledig voor. Voorbeelden van succesvolle boodschappen van toonaangevende bedrijven vind je hieronder.


Bron: www.apple.com


Bron: www.apple.com


Bron: LinkedIn jobs pagina van Airbnb

2. Top-performers moeten je (online) kunnen vinden

Top-performers voelen zich prettiger in een functie die ze zelf hebben gevonden, in tegenstelling tot wanneer ze door een externe persoon aan een baan zijn geholpen. Tevens verwachten ze succesvoller te zijn in een functie die ze op eigen kracht hebben gekregen.

Het is daarom van cruciaal belang dat sollicitanten jouw vacatures gemakkelijk kunnen vinden wanneer ze zelf actief op zoek gaan. 90% van de top-performers geeft aan minstens een paar keer per jaar naar nieuwe carrièremogelijkheden te zoeken. 72% zoekt maandelijks naar nieuwe carrièrekansen. Slechts 9% van de top-performers die werden aangenomen in Nederlands zocht niet actief naar nieuwe kansen.

Hoe pas je dit toe in de praktijk?

  • Schrijf vacatureteksten met het oog op SEO. Immers, mooie teksten die niet gevonden worden leveren geen sollicitaties op.
  • Vang laaghangend fruit (actief werkzoekenden) af met behulp van AdWords search campagnes en/of gesponsorde Indeed campagnes.
  • Creëer een LinkedIn job page waarop je je vacatures plaatst.
  • Het voeren van employer branding campagnes is ook hiervoor een goed idee, omdat je op die manier je werkgeversmerk aan een groter publiek kenbaar kunt maken. Hierdoor zullen meer kandidaten je als potentiële werkgever ter overweging nemen.

3. Vereenvoudig het sollicitatieproces

Maak het sollicitanten zo makkelijk mogelijk om te solliciteren! Dit klinkt heel logisch, echter heeft een derde van de Nederlandse bedrijven hun online sollicitatieproces nog niet geoptimaliseerd voor mobiele bezoekers. Dit terwijl tegenwoordig het meest actief naar vacatures gezocht wordt op mobiele apparaten (41,7%). “Elke minuut die je sollicitatieproces langer duurt, verlies je 4% van je kandidaten.”, aldus Kevin Walker van Indeed. Gemiddeld verliezen Nederlandse werkgevers een kwart van hun online sollicitaties als gevolg van een te complex of langdurig sollicitatieproces.

Met het versoepelen van het online sollicitatieproces kan dus enorme winst behaald worden. Gebruik deze praktische tips om het aantal kandidaten dat tijdens het sollicitatieproces afhaakt tot het minimum te beperken:

  • Zorg dat zowel je website als je sollicitatieproces geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers
  • Maak het ook mogelijk voor mobiele gebruikers om te solliciteren zonder direct een CV in te hoeven sturen.
  • Vereenvoudig je sollicitatieproces zoveel mogelijk door het aantal screening vragen, evenals de tijd die het kost om het sollicitatieproces te doorlopen, tot het minimum te beperken.
  • Zorg ervoor dat potentiële kandidaten op zowel desktop, tablet en mobiele apparaten eenvoudig een job alert op je website kunnen instellen. Het aanmelden voor job alerts is in Nederland namelijk de meest voorkomende actie die top-performers nemen wanneer ze zoeken naar nieuwe carrièrekansen.

Conclusie

Ondanks dat het werven van kandidaten al lastig genoeg kan zijn, is het absoluut de moeite waard om je wervingsstrategie te richten op het vinden van top talenten. Dit doe je door ze te inspireren, te zorgen dat jouw vacatures goed vindbaar zijn en door je sollicitatieproces zo eenvoudig mogelijk te maken. Met behulp van de praktische tips in deze blog kom je al een heel eind, maar ik ben ook erg benieuwd naar jullie ervaringen. Heb je zelf tips of best practices? Laat het weten!

Deze blog is gepubliceerd op Hi-RE.